Het aandeel vrouwen in de Europese spoorsector groeit, maar blijft achter bij de ambities. Dat blijkt uit het rapport ‘New Women in Rail (WiR) 2025’ dat eind september 2025 verscheen. Het rapport laat zien dat op alle terreinen stappen zijn gezet, maar dat sterkere maatregelen en versnelling nodig zijn om echte gelijkwaardigheid te bereiken.
Het rapport laat zien wat de impact is van de Europese WiR-overeenkomst, die in 2021 werd gesloten door de spoorwerkgevers (CER) en de vakbonden (ETF). Vanuit FNV speelt Silvana Francken, kaderlid FNV Spoor, als vicevoorzitter van de ETF-vrouwencommissie een belangrijke rol in dit Europese overleg.
Uit het onderzoek – waaraan 29 spoorwegondernemingen en 21 vakbonden uit Europa deelnamen – blijkt dat 23% van alle spoorwerknemers vrouw is. Bij nieuwe instroom ligt dat percentage iets hoger, namelijk 25%. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2018, toen vrouwen 21% van het personeel vormden.
Ook heeft 80% van de bedrijven inmiddels een officieel beleid voor gendergelijkheid opgesteld. Daarnaast stijgt het aandeel vrouwen in specifieke functies, zoals machinisten, verkeersleiding en leidinggevende posities.
Ondanks de vooruitgang laat het rapport zien dat de spoorsector nog ver verwijderd is van gelijke kansen voor iedereen. Vooral in de kernberoepen van het spoor – technisch, operationeel en veiligheidskritisch – blijft het aandeel vrouwen erg laag.
Bovendien beoordelen vakbonden de voortgang veel kritischer dan de werkgevers: slechts een derde van de vakbonden vindt dat de WiR-afspraken goed worden uitgevoerd, tegenover ruim de helft van de werkgevers.
De samenwerking tussen bedrijven en vakbonden om gendergelijkheid te verbeteren blijft eveneens achter: slechts 35% van de bedrijven en 29% van de vakbonden spreekt van “nauwe samenwerking”.
De WiR-overeenkomst bevat afspraken op acht beleidsterreinen:
Het rapport laat zien dat op alle terreinen stappen zijn gezet, maar dat versterkte maatregelen en versnelling nodig zijn om echte gelijkwaardigheid te bereiken.
FNV Spoor ziet het rapport als belangrijke basis voor verdere acties. De spoorsector heeft te maken met grote personeelstekorten, vergrijzing en veiligheidseisen. Juist daarom is het essentieel dat vrouwen volwaardig worden aangetrokken, behouden en veilig kunnen werken. Dit rapport benadrukt hoe noodzakelijk het is dat werkgevers en vakbonden samen optrekken.
Lees de Nederlandse vertaling van het verslag van de Europese Sociale Dialoog Women in Rail (september 2025) én het volledige WiR-rapport 2025 met feiten en cijfers over vrouwen in de spoorsector.